Makaton to jedna z metod komunikacji alternatywnej, która wspomaga rozwój mowy oraz proces komunikacji. Wykorzystuje się w niej gesty (znaki manualne) oraz/lub symbole (znaki graficzne), przy czym zarówno gestom, jak i obrazkom zawsze towarzyszy MOWA. Gesty towarzyszące mówieniu mogą także wpływać na poprawę rozumienia kierowanych do dziecka słów.
Komunikacja alternatywna staje się narzędziem, dzięki któremu dziecko może komunikować się z otoczeniem, być zrozumiałe dla innych, może po prostu być sobą. U tych dzieci, u których rozwój mowy jest opóźniony (z różnych przyczyn), a porozumiewanie się w relacji rodzic-dziecko, dziecko-rówieśnicy jest utrudnione, warto zastanowić się nad wprowadzeniem dodatkowej możliwości nauki.
W praktyce logopedycznej niejednokrotnie obserwujemy wzrost frustracji, agresji, zachowań trudnych u podopiecznych, którzy na chwilę obecną nie mają żadnych szans na skuteczne przekazanie swoich pragnień, potrzeb. Zdarza się i tak, że dziecko będąc niezrozumiałe, wycofuje się z kontaktu, nie podejmuje żadnej inicjatywy, staje się bierne. Takie reakcje na własne trudności nie pomagają rozwijać się i wzrastać dziecku w poczuciu akceptacji i bezpieczeństwa. Po wprowadzeniu metody komunikacji alternatywnej (dopasowanej do możliwości dziecka) niejednokrotnie daje się zauważyć znaczną poprawę funkcjonowania u dzieci, których wreszcie uczyniono prawdziwymi partnerami rozmowy.
„Gdy dziecko nie mówi, nie znaczy, że nie ma nam nic do powiedzenia”.
(dr B.B. Kaczmarek, autorka polskiej wersji metody Makaton).
Pamiętajmy o tym!
Aneta Piekoś
Dodaj komentarz