Program terapii ręki polega na usprawnianiu odpowiednich partii motoryki dużej i małej w
taki sposób, aby maksymalnie wypracować samodzielność i sprawność manualną (w tym
ruchy precyzyjne) dziecka.
Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia osiągamy takie umiejętności jak:

  1. Prawidłowa postawa ciała, szczególnie w pracy przy stoliku.
  2. Samoobsługa:
    a) samodzielne ubieranie i rozbieranie się wraz z zapięciem zamków, guzików,
    zakładanie butów, skarpetek;
    b) w przypadku problemów z samodzielnym jedzeniem: trzymanie kubka, łyżki,
    otwieranie i zamykanie pojemników, butelek;
  3. Umiejętności szkolne takie jak: wycinanie, kolorowanie, pisanie;
  4. Ogólna sprawność motoryczna.
    Terapia ręki pozwala również usprawnić koordynację wzrokowo – ruchową, koordynację
    oburącz, wydłużyć koncentrację uwagi, określić lateralizację, korygować wrażliwość na
    bodźce dotykowe, rozwijać świadomość własnego ciała.
    Terapię poprzedza wywiad z rodzicem/opiekunem oraz diagnoza umiejętności i trudności
    dziecka.
    Ważną informacją jest fakt, iż na doskonałość ruchów precyzyjnych w obrębie motoryki
    małej wpływa kształtowanie prawidłowych wzorców w obrębie motoryki dużej. Bazą
    umiejętności manualnych, w tym grafomotorycznych jest praca w zakresie mięśni dużych –
    posturalnych, mięśni brzucha, obręczy barkowej, równowagi. Ponadto należy rozluźniać
    mięśnie dłoni w celu eliminowania napięcia, nie zapominając o ich wzmacnianiu.
    W związku z powyższym terapię zawsze rozpoczynamy od pracy nad motoryką dużą.
    Dodatkowo wspieramy rozwój funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
    dostarczamy bodźce sensoryczne aby dziecko mogło prawidłowo odczuwać swoje ciało, a w
    szczególności ręce.
    Ćwiczenia wykonujemy głównie w pozycjach wynikających z rozwoju ruchowego czyli:
  • na brzuchu z rękami podpartymi,
  • pozycji czołgania się,
  • na czworaka,
  • pozycji stojącej,
  • w siadzie skrzyżnym,
  • przy stoliku.

Do realizacji celów stosujemy między innymi wiedzę z zakresu integracji sensorycznej,
metodę SHM©, masaż klasyczny ręki, elementy kinezjologii edukacyjnej Dennisona, Ruchu
Rozwijającego Weroniki Sherborne, Program rozwijający percepcję wzrokową wg Marianne
Frostig.
Paulina Olszak
Oligofrenopedagog, Terapeuta Ręki.